"Verská Akadémia" - "Akadémia hlbokej studne"
Hlava Akademického trónu a patrón akadémie:
Valemara Javera
a jej vážený hosť
Valemar Vāṉavil
Hlas Valemary:
Gryrgin Reidhein
Predstavený veľmajster Akademického trónu:
Veľmajster Evius Zethar
Predstavení majstri Akademického trónu:
Majsterka Quamaelyrra "Maelyrra"
Majsterka Efaris
Majster Ysabaithrinadus "Inadus"
Majsterka Gven Lomari
______________________________
Poučovateľka skupiny:
Majsterka Veke
Členovia skupiny:
Tal'maer "Tal"
Alyana Enham "Alya"
Valerien Lewon "Valer"
Merasiila Benthar "Mera"
Enora Niluel
a ďalší...
Iné dôležité postavy:
Majster Gantar
Majster Kymil
Majsterka Hillom
Marzeth Benthar "Zeth"
Val-Uyarn Niluel
____________________________________________________________
Akadémia sa v posledné dni pred začiatkom akademického roka ponorila do hustej zlovestnej hmly. Spoločne s neustále zamračenou oblohou a slabým nekonečným dažďom spriadala nekalé plány, ktoré viedli k miernemu chaosu v radoch nových študentov. Nikto nevedel či sa zobudil ráno, na obed alebo podvečer. Ako by aj? Za každým oknom sa váľal nepreniknuteľný biely opar, po slnku ani stopy, a bez mapy sa študenti na rozľahlých pozemkoch akadémie stratili pomerne rýchlo. Pomôcť vám mohli orientačné artefakty, ktoré dostal každý študent, ale kto zo zelenáčov ich vedel používať? Návod na používanie ste k nim rozhodne nedostali, a ich fungovanie mali osvetliť až prvé lekcie v roku. Starší študenti a majstri si z hmly nerobili ťažkú hlavu. Tá bola v Gelande pomerne častým zjavom, a mnohí jej prítomnosť obľubovali, pretože akadémii pridávala istú tajomnú a ponurú atmosféru, vhodnú na štúdium i rozjímanie v meditácii. Príliš ich nezaujímalo, že cestovanie po akadémii sa pre nováčikov občas zmenilo na boj o život. Ako vysvetlila majsterka Veke, poučovateľka vašej skupiny, týchto pár dní po ceremónii a pred oficiálnym začiatkom vyučovania ste mali na prieskum a zoznámenie sa s akadémiou, k čomu toto počasie rozhodne nepomáhalo. A zároveň ste dostali aj iné povinnosti, o ktorých ste sa dozvedeli ešte na konci ceremónie.
Bolo otázne, kto z vás zvládol stretnutie s Javerou najlepšie, respektíve najhoršie, no to čo v tom salóne prežila Tal'maer bolo neopísateľné. Alya, Valer a ani Mera nechceli veriť, že k nej prehovoril Valemar Vāṉavil, a ešte takým strašlivým spôsobom. Im trom sa od Valemary dostalo len pár relatívne obyčajných slov požehnania - rozhodne nie akési záhadné posolstvo, ktorého zmysel vám stále unikal. Alya krátko po odchode z ceremónie navrhla, aby si Tal tie slová zapísala, ak ich teda už nezabudla, alebo teda ak si vôbec niečo pamätala. V jednej knihe čítala, že ak si človek zapíše obsah sna okamžite po prebudení, tak naň nezabudne. A čiastočne mala pravdu. Už po pár dňoch sa ten horor v podobe akéhosi proroctva zdal ako dávny, zabudnutý sen z minulého života.
Po požehnaní nasledovalo predstavenie majstrov akadémie, najmä teda predstaveného veľmajstra Zethara a predstavených majstrov Akademického trónu, menovite majsterky Maelyrry (ktorú ste už vy traja poznali), majsterky Efaris, majstra Inadusa a majsterky Lomari. Veľmajster v následnom príhovore všetkým študentom poprial veľa šťastia do akademického roku, v skratke prehovoril o súčasnej situácii v Domíniu, osvetlil úlohy a výzvy novej generácie maggyjov, zvýraznil históriu a prestíž Verskej akadémie, jej poslanie a dôležitosť pre spoločnosť a existenciu Domínia a nezabudol prvákov poriadne postrašiť rečami, ktoré vás mali dostať do pozoru. V modernej spoločnosti Domínia bol dobre známy fakt, že štúdium na akadémiách maggyje je namáhavé, úporné, neraz pre mnohé povahy aj nezvládnuteľné, s prísnou kontrolou, ťažkými skúškami a požiadavkou dokonalej disciplíny. No odmeny úspešného štúdia boli neskonalé - okamžité získanie občianstva, istota vysokej priečky v spoločnosti Domínia, a pre tých najlepších aj práca a životné poslanie priamo popri Valemaroch. Práve preto si dovolil spomenúť jednu dôležitú štatistiku - do druhého roku sa zvyčajne dostane len čosi pod polovicu študentov. A pre tých, ktorí mali potenciál na excelenciu, pripomenul možnosť mentorstva. Na každom seminári, na každej lekcii, budú prizvaní pozorovatelia (rôzne odborné a významné osobnosti zo spoločnosti maggyjov), ktorí pozorne sledujú študentov a hľadajú si učňov. Získať pozornosť mentora nie je jednoduchá záležitosť, ale ak sa študent dostane pod krídla takéhoto majstra, ide o obrovskú prestíž a zároveň šancu preniesť sa do skutočnej smotánky.
Predstavení majstri potom v krátkosti vysvetlili bežný priebeh štúdia a systém vyučovania. Každý študent má vlastný rozvrh lekcií a seminárov, ktorý sa skladá z predmetov povinných, predmetov voliteľných a predmetov dobrovoľných. Účasť na hodinách teórie nie je povinná - nikto ju nekontroluje - ale systém je nastavený tak, že ak sa ich študent nezúčastňuje, nemá šancu spraviť priebežné a konečné skúšky. Prítomnosť na praktických hodinách je samozrejme povinná. V konečnom výsledku, študenti sa radšej poberú na všetky lekcie v rámci svojho rozvrhu. Medzi jednotlivými hodinami je krátka prestávka určená na presun medzi triedami a budovami (práve preto je vhodné sa v priestoroch akadémie vyznať, najmä keď niektoré budovy sú od vzdialené na stovky stôp). Dlhšia prestávka je zároveň prestávka obedová, ktorá trvá hodinu. Aj preto majstri odporúčali stihnúť raňajky - a po poslednej lekcii aj večeru. Dni boli dlhé, a s prázdnym žalúdkom sa študovalo len ťažko.
Príprava na hodiny teórie zahŕňa preštudovanie a čítanie relevantných materiálov, ktorých sa bude týkať nasledujúci seminár. Majster mohol študenta za neznalosť základnej teórie z hodiny vyraziť. Tieto semináre slúžia najmä na otázky, objasňovanie a vysvetľovanie zložitejších konceptov - nie na obsiahly výklad. Teoretické semináre trvajú jednu hodinu, zatiaľ čo hodiny praktické trvajú zväčša dve hodiny.
______________________________
Napokon ste sa dostali aj k tej najdôležitejšej časti. Hodnotenie výkonu študenta - inými slovami známkovanie. Tu študenti museli pochopiť jeden dôležitý princíp, na základe ktorého fungoval celý vyšší vzdelávací systém Domínia. Konkrétne ide o konkurenčný princíp. Celé štúdium je založené na súťaživosti medzi študentmi, ba aj medzi majstrami a na najvyššej úrovni aj medzi jednotlivými akadémiami (a v tom istom zmysle aj Valemarmi). Súťaženie je neustále majstrami podnecované, vlastne aj povinné. Dobré výsledky sú odmeňované a zlé výsledky trestané. Neustále súťaženie podporuje zlepšovanie schopností, seba samého, zabraňuje stagnácii a lenivosti, a ľpeniu na priemernej, strednej ceste. Rôzne súťaže medzi študentmi priebehajú po celý akademický rok.
Známky teda existujú vo forme bodov. Jednoducho povedané, študent na postup po ďalšieho roka potrebuje splniť dve podmienky - úspešne zvládnuť konečné skúšky a počas roka získať určitý, minimálny počet bodov (60% bodov). Ak študent nezíska dosť bodov, rok musí opakovať. Ak sa mu znova nepodarí prejsť, zo štúdia je vylúčený, a navyše musí zaplatiť istú sumu za "zbytočne" odštudované roky (jedná sa o akýsi trest, ktorý slúži na prevenciu "lenivcov" a zároveň proti zneužívaniu bezplatného štúdia).
Študenti body získavajú z dvoch zdrojov:1. Z jednotlivých hodín, seminárov a lekcií (majstri ich rozdeľujú podľa vlastného uváženia), pričom dôležitý je počet bodov na konci akademického roka. Ak sa študentovi nedarí v jednom predmete, ale v inom exceluje, aj napriek tomu by mal získať dostatočný počet bodov. Problém nastáva v tom, že len za hodiny je možné získať maximálne 50% bodov (a to aj v prípade získania maximálneho počtu bodov za všetky hodiny). Na postup teda stále chýba posledných 10% bodov.
2. Z rôznych aktivít. Výnimočne môžu tieto body udeliť majstri v špeciálnych prípadoch, no jedná sa hlavne o súťažné aktivity. Študent teda musí v súťažiach získať istý počet bodov, aby postúpil do nasledujúceho roka. Rozhodne nemôže byť v každej na poslednom mieste.
V záležitosti od počtu dosiahnutých bodov sú študenti rozdelení do viacerých radov. Tabuľa s menami a počtom bodov je verejná a umiestnená priamo vo Valemarskej hale, prístupná pre všetkých, čoho výsledkom je aj časté verejné hanobenie študentov. Táto tabuľa je aktualizovaná každý týždeň, prípadne po jednotlivých skúškach v rámci akademického roka.
1. Rad excelencie. Jedná sa o desať najlepších študentov (študentov s najväčším počtom bodov) v danom ročníku. Výhodami sú bezplatná strava i mimo raňajok, obeda a večere, kvalitné oblečenie, prístup k luxusným artiklom, právo na ubytovanie mimo študentských ubytovní, vysoká finančná prirážka priamo od akadémie, a prioritné postavenie - neustály prístup ku všetkým študijným zariadeniam akadémie (na tréning, šport, štúdium), súkromné lekcie od majstrov na základe dohody, najvyššie odporúčanie pre pozorovateľov a mentorov, zabezpečené vedúce pozície (napr. na externých misiách v rámci štúdia alebo ako kapitáni súťažných tímov), a napokon aj istá budúcnosť a zamestnanie na vysokej nóte po dokončení štúdia.
2. Rad výberových.. Medzi 90% a 99% bodmi. Podobne ako rad excelencie majú prístup k bezplatnej strave, oblečeniu a k vysokým zľavám na luxusné artikle. Majú právo na lepšie ubytovanie, súkromné lekcie od majstrov, sekundárne odporúčanie pre pozorovateľov a mentorov, istotu vysokej pozície po dokončení štúdia, a značnú finančnú prirážku od akadémie. Druhá priorita na prihlasovanie sa na misie, exkurzie, výlety a rekreáciu, a zároveň aj na vedúce pozície (ako kapitáni misií a tímov).
3. Rad znamenitých.. Medzi 80% a 89% bodmi. Výhodami sú vysoké zľavy na stravu, oblečenie a podobne. Tretia priorita na prihlasovanie sa na misie, exkurzie, výlety a rekreáciu. Možnosť súkromných lekcií od majstrov. Malá finančná prirážka od akadémie.
4. Rad obstojných.. Medzi 70% a 79% bodmi. Výhodami sú nízke zľavy na stravu, oblečenie a podobne. Štvrtá priorita na prihlasovanie sa na misie, exkurzie, výlety a rekreáciu.
5. Rad všedných.. Medzi 60% a 69% bodmi. Tento rad nemá žiadne osobitné výhody. Posledná, najnižšia priorita na prihlasovanie sa na misie, exkurzie, výlety a rekreáciu.
6. Rad chabých.. Menej ako 60% bodov. Študenti v tomto rade na konci akademického roka nemôžu pristúpiť k záverečným skúškam a musia rok opakovať.
Skúšky sa konajú po prvej tretine roka, po druhej tretine roka a na konci roka. Po každej skúške je študent osobitne posúdený svojim poučovateľom, ktorý zhodnotí jeho výsledky a odporučí zmeny alebo zlepšenia v štúdiu, prípadne udelí varovanie o nízkom počte bodov, a napokon môže aj odporučiť na čo sa má študent v budúcnosti špecializovať.
Okrem skúšok je mimoriadne dôležité už spomenuté súťaženie. To je všeobecne rozdelené do troch podôb.
1. Súťaženie v rámci seminárov a lekcií. Ide o jednoduché súťaže, ktoré sa konajú v rámci jednej triedy. Majster môže napríklad vyhlásiť súťaž o najlepší a najkvalitnejší lektvar v rámci alchýmie. Víťaz získa najviac bodov, študent na druhom mieste menej a podobne.
2. Súťaženie v rámci akademickej ligy (podľa ročníkov). Akademické ligy existujú prakticky pre každý druh lekcie na akadémii - pri atletike, akrobacii, bojovaní so zbraňami, bojovaní pomocou maggyje, botanike, liečení, znalosti histórie, spoločnosti, práva, varení lektvarov, remeselných zručnostiach a podobne. Študent sa väčšinou aktívne angažuje v jednej lige, no ak je talentovaný, môže to skúsiť aj vo viacerých. Ligové súťaže (zápasy) sa konajú raz týždenne, väčšie súťaže raz mesačne. Turnaje sú hrané počas skúškových období (po prvej tretine roka, po druhej tretine roka a na konci roka).
3. Napokon existuje aj
najvyššia súťaž medzi akadémiami, ktorá sa dá nazvať aj rivalitou Valemarov - patrónov týchto akadémií. Do akademických tímov sa dostanú len tí najlepší z akademickej ligy, a získajú možnosť súťažiť proti najlepším z rivalskej akadémie. Turnaje sa konajú každé dva mesiace, pričom jeden tím hrá doma a druhý tím cestuje.
Súťaženie nie je obmedzené len na študentov. Majstri sa taktiež snažia získať osobnú prestíž a zároveň prestíž pre akadémiu a Valemaru samotnú. V tomto prípade ide skôr o súťaženie v pozadí, na základe maggyjského výskumu, odborných publikácií, ich schopností v rámci boja, vedenia a podobne. Takto si získavajú rešpekt študentov, a ak sa majstrovi nedarí, môže sa stať posmechom nielen iných majstrov, ale aj študentov.
Toto všetko vedie k tej nebeskej súťaži, ktorú tak dávno zaviedol - a dodnes aktívne podporuje - veľký Isenór. Akadémie cez jednotlivých patrónov bojujú o pozíciu tej najlepšej, a v očiach Isena, toho najmocnejšieho a najschopnejšieho Valemara. A teda zlyhanie jedného študenta vedie k hanbe majstra, zlyhanie majstra vedie k hanbe celej akadémie, a zlyhanie akadémie vedie k hanbe Valemara. Zahanbiť Valemara nechce predsa nikto.
______________________________
Rozvrh lekcií a seminárov je ďalším dôležitým aspektom štúdia. Niektoré predmety sú povinné pre všetkých, niektoré si študenti vyberajú podľa vlastného uváženia. Rozvrhy sú zverejnené na každej chodbe - vašou povinnosťou bolo si ich opísať a riadne zaznamenať. Ako prváci ste nemali v predmetoch veľký výber, ale majstri vás ubezpečili, že to sa chodom rokov zmení. Posledné roky si prakticky vytvárali celý rozvrh sami - na základe ich vlastnej špecializácie. Prvý rok bol rokom objavovania seba samého. Vlastne ste mali zistiť v čo tkvie váš talent, v čom vaše sily a slabiny, prípadne čo vás baví a čo chcete v budúcnosti robiť. Rozvrh nebol pevne daný - výberové lekcie ste si mohli zmeniť aj uprostred roku, no to len vo výnimočných prípadoch. V zrušenom predmete sa študentovi vynulovali výsledky, a v novom vybranom predmete musel začať od začiatku a zároveň ho aj dobehnúť samoštúdiom.
Bežný deň začínal už skoro po raňajkách a končil v predvečer.
Rozvrh pre prvý rok:::::::::::::::::::::::::::::::::
Povinné lekcie a semináre ::::::::::::::::::::::::::::::::
Teoretické hodinyA.
Slovouka - čítanie, písanie, gramatika, literatúra, rozbor a porozumenie textu, bádanie v texte, literárny výklad, logika
B.
Počtouka - počítanie, základná matematika - aritmetika, geometria
C.
Mravouka - spoločenská etika, sociálna etiketa, maggyjská etika, spoločenská náuka
D.
Dejouka - história sveta a Domínia
E.
Vierouka - náboženská literatúra, filozofia a dogma, astronómia
F.
Clonouka - veda a arkánum, chémia, metafyzika, teória eny a maggyje
Praktické hodinyA.
Premena a skladba - základy manipulácie s enou, enové konštrukty - externé a interné, premena eny, navrstvovanie eny, vylučovanie eny z tela, vkladanie eny do vonkajšieho sveta
B.
Verkouka - základy používania enoverkov (artefaktov)
C.
Tajouka - základy bežnej úžitkovej maggyje, najmä tej zmyslovej a telovej
Z nasledujúcich praktických hodín si každý študent vyberie jednu možnosť:D.
Enoboj - základy bojovania pomocou maggyje so zbraňou podľa výberu študenta
E.
Enomar - základy ofenzívnej úžitkovej maggyje, teda ovplyvňovanie súpera, ilúzia a podobne
F.
Enobrana - základy podpornej a defenzívnej úžitkovej maggyje
::::::::::::::::::::::::::::::::
Voliteľné lekcie a semináre ::::::::::::::::::::::::::::::::
Z týchto predmetov si musí študent vybrať aspoň 2 možnosti.A.
Liečiteľstvo - hojenie rán, ošetrovanie zranení, prvotná pomoc, medicína, herbalizmus, jednoduché zákroky
B.
Jazda - jazdenie na jazdeckých zveroch, zaobchádzanie a starostlivosť o jazdecké zvieratá
C.
Prírodouka - prežitie v divočine, sledovanie a stopovanie, lov v prírode, zber rastlín a jedla
D.
Rétorika - prejav, spôsob a znalosť reči, diplomacia
E.
Telouka - všeobecná telesná výchova - atletika, akrobacia, lezenie, plávanie, skákanie, hádzanie, zdokonaľovanie tela, športy, získanie húževnatosti, odolnosti, vitality, budovanie vytrvalosti, sily a odolnosti proti elementom
F.
Bojouka - všeobecná príprava na vojenský inštitút - bojovanie so zbraňami (na blízko i na diaľku), bez zbrane (bojové umenia, osobná obrana), v ľahkej a ťažkej zbroji, získanie znalosti súbojov, uhýbania útokom, bojových reflexov, odrážania úderov, odzbrojovania protivníkov, koncentrácie i intuície v rámci bojových situácií
::::::::::::::::::::::::::::::::
Dobrovoľné lekcie a semináre ::::::::::::::::::::::::::::::::
Z týchto predmetov si môže (ale nemusí) študent vybrať ktorúkoľvek možnosť. Odporúča sa aspoň jedna remeselná hodina.Umelecké hodinyA.
Výtvarné umenieB.
Remeselné umenieC.
Hudobné umenieD.
Divadelné umenieE.
Slovesné umenieF.
Stavebné umenieG.
Textilné umenieRemeselné hodinyA.
Kováčstvo - zamerané na výrobu kovových zbraní a nástrojov
B.
Lovectvo - zamerané na výrobu zbraní na diaľku a projektilov
C.
Zbrojárstvo - zamerané na výrobu ťažkej kovovej zbroje
D.
Garbiarstvo - zamerané na výrobu koženej zbroje
E.
Tkáčstvo - zamerané na výrobu oblečenia a ľahkej zbroje
F.
Alchýmia - zamerané na výrobu lektvarov, liekov a nápojov
G.
Botanika - zamerané na sadenie a starostlivosť o rastliny
______________________________
Okrem rozvrhu ste dostali aj niekoľko drobných enoverkov, ktoré potreboval každý študent.
Niektoré patria k vybaveniu izby.
Menovite ide o
enovrat (enozber), enoverk v tvare misky, ktorá slúži na dobíjanie ostatných drobných enoverkov. Stačí ich do nej položiť.
Svietelniky (sveteľ) sú lampy, ktorých svetlo môže podľa potreby meniť zafarbenie. Na zmenu farby - alebo na vypnutie či zapnutie - stačí do sveteľa vpustiť čiastočku eny.
Na oknách sa nachádzajú neobyčajné závesy, zvané
zvukotlm alebo
tlmka, ktoré prakticky zastavujú zvukové vlny prichádzajúce z vonka, dokonca aj cez otvorené okno.
Napokon, na chladenie jedla má každá izba
ľadnicu (mraznicu). Ide o mohutný dutý kváder, ktorý je zvnútra chladený.
Niekoľko enoverkov ste museli nosiť neustále zo sebou.
Patrí medzi ne
vemeno (alebo zberka, veno - drobný vak s viacerými vačkami a remeňmi, vhodný na nosenie enoverkov, mincí a iných drobných predmetov),
taršuľa (špeciálny vak vhodný na nosenie kníh, papierov a zvitkov),
prísvit (drobná palička so svetelnou guľou na konci, pričom prísun alebo odsun eny mení intenzitu svetla, samozrejme sa dá pripnúť na vemeno a môže slúžiť ako osobná lampa - vyžaduje dobíjanie podľa intenzity používania),
časomer (enoverk, ktorý ukazuje aktuálny čas dňa a noci, najmä teda čas lekcií, seminárov, raňajok, obeda, večere a podobne - vyžaduje minimálne dobíjanie),
ružica (zariadenie podobné kompasu, ktoré ukazuje smer na konkrétne dané miesto a vzdialenosť od neho - vyžaduje minimálne dobíjanie),
sivopis (alebo tenko - študentské brko, základná písacia potreba, ktorá s drobným prísunom eny píše večne, a podľa potreby študenta aj v rôznych farbách) a napokon
vodonos (alebo vodopln - kožený mech na vodu, ktorý sa pomaly, ale neustále sám dopĺňa vodou - vyžaduje časté dobíjanie).
Okrem nich si môžu študenti v obchode dokúpiť aj iné enoverky, ktoré však nie sú povinné. Sem patrí
budica (slúži ako budík, vkladá sa priamo do ucha),
enovid (alebo enosled - slúži na meranie koncentrácie a intenzity eny v okolí a podobne),
okulka (alebo dúhovka - podobné okuliarom, slúži na zlepšenie a zostrenie zraku, s prísunom eny slúži aj ako slabší ďalekohľad),
lalok (slúži na zlepšenie sluchu),
leštík a krémeľ (špeciálna zubná kefka a zubný krém na krásne biele zuby),
tmavožiar (papier, ktorý na seba skopíruje obsah čohokoľvek na čo ho položíte, vhodný najmä na kopírovanie textu),
zahľaď (vymazávač, ktorý odstraňuje text napísaný sivopisom),
všeniť (alebo motúza - nekonečná niť, teda pokiaľ je do nej vkladaná ena),
strižka (špeciálny nástroj, ktorý slúži na strihanie, rezanie, holenie, prípravu jedla a podobne),
sedlica (alebo zadník, zložník, rozťah - poduška, ktorá je v neaktívnej podobe drobná, no stačí drobný prísun eny a zmení sa na pohodlný vankúš, na spanie alebo na sedenie),
mĺkvo (alebo nemotok, tíška - tablety, ktoré na čas zastavia bolesť),
milovôň (alebo milopach, milocit - nekonečný, veľmi príjemne voňajúci parfém) a
hmýr (alebo lezohmýr, hmýrik - drobný enoverk, ktorý od nositeľa odháňa otravný hmyz).
____________________________________________________________
"Tal! Nespi! Znervózňuješ ma."Alya bola zo stresu bez seba. Nevedela čo má robiť najprv. Dnes sa začínalo vyučovanie, a ona stále nemala prečítané úvodné kapitoly v troch knihách! Tušila, že sa s Tal včera nemali toľko zabávať, a radšej sa venovať príprave na prvé semináre. Ach, prečo to proste nezatrhla včas? Išli ste spať neskoro, no aj napriek tomu Alya veľa nenaspala. Zobudila sa ešte za tmy, a so zlepenými očami sa pustila do čítania clonouky. V priebehu hodiny si ohrýzla všetky nechty a od nervozity si rozhryzla peru do krvi. Slová veľmajstra zafungovali - teraz mala naozaj strach o život. Čo ak ju majster na hodine vyvolá, a ona nebude vedieť odpovedať? A potom ju možno z lekcie vyhodí! To by bola nekonečná hanba, Alya by sa snáď prepadla pod zem.
"Mera! Kde je to rozdelenie vplyvov Clony na reguláciu ovzdušia? Neviem to doriti nájsť. Stále to zabúdam..."Teror pokračoval na druhej strane izby. Mera lenivo otvorila oči a prázdnym pohľadom sledovala Alyu. Potom jej hlava spadla naspäť na vankúš a v priebehu momentov znova zaspala.
"No, ako chcete. Ale potom pomoc odo mňa nežiadajte. Váš malér." Prehodila Alya zamračene a nepokojne vykračovala po izbe. Toľko kníh navôkoľ, a ona z nich skoro nič nevedela. A k tomu tie enoverky, ktoré nedokázala pochopiť... ako mala pri 'marovi nastaviť ten časomer? A sivopis si mohli strčiť rovno viete kam! Ak sa sústredila na reč, tak sa nesústredila na prísun eny a nič nenapísala, a naopak ak sa sústredila na písanie, tak nezachytila o čom sa hovorí. Z tohto všetkého sa jej chcelo plakať. A ona si tam natrepala toľko nepovinných lekcií a seminárov - naozaj úžasný nápad. Z povinných praktických si vybrala enobranu, z voliteľných liečiteľstvo, prírodouku a telouku, z dobrovoľných slovesné umenie a alchýmiu. Ako to vôbec všetko zvládne?